Sardex succesvol in Sardinië

Sardex is een succesvol Barter-netwerk in Sardinië, waarvan 1200 bedrijven lid zijn. Een Barter-netwerk is een systeem voor uitwisseling van goederen of diensten zonder gebruik van een ruilmiddel, zoals geld. De regionale overheid vroeg advies aan Sardex hoe ze het Midden- en Kleinbedrijf kan stimuleren. En zo kwam dit project als pilot bij Digipay4Growth terecht.

Op een feestelijke bijeenkomst op 23 oktober 2015 kondigde de Sardijnse regering aan dat haar leveranciers in het vervolg ook via Sardex betaald kunnen krijgen. Voor die leveranciers heeft dat als nadeel dat ze dan alleen op het eiland kunnen kopen. Daar staat een geweldig voordeel tegenover: normaal moeten deze leveranciers wachten tot de regioregering voldoende euro’s heeft binnengekregen via belastingen of van de centrale regering. Dat kan wel een half jaar duren. Dat hoeft nu niet meer, omdat ze de claims op het geld dat over een half jaar vrij komt, kunnen gebruiken als geld. Claims die ondertussen bij duizenden Sardex-leden te besteden zijn. Voor de eiland economie betekent het dat het geld, en dus de koopkracht, eerder besteed wordt en langer blijft rondgaan. Goed voorbeeld doet volgen: inmiddels hebben drie gemeentes op Sardinië aangegeven ook hun uitgaven deels via het lokale geld te willen doen, waaronder de hoofdstad Cagliari.

Sardex gebruikt Cyclos
Als gevolg van de financiële crisis groeide Sardex exponentieel en passeerde onlangs een maandelijkse omzet van € 2 miljoen. Sardex gebruikt ook Cyclos, de door STRO ontwikkelde software.

Giuseppe Literra
Giuseppe Literra is één van de vijf oprichters. Giuseppe en zijn team hebben er 9 maanden over gedaan om de eerste transactie binnen te halen! Je zou denken dat die in zijn thuisdorp plaatsvond, misschien een oom of een tante met een bedrijf die hun neef willen steunen? Maar, nee. Gouden regel nummer 1, volgens Giuseppi: “Begin nooit een bedrijf in je thuisdorp. Een netwerk waarin mensen elkaar via de computer en SMS betalen? Ze dachten dat ik gek was. Mijn oma wist zeker dat de politie ieder moment voor de deur zou staan. Dat denkt ze trouwens nog steeds. Iedere keer als er iets in de krant staat of een tv-zender langs komt, zegt zij dat het nu mooi is geweest en tijd om te stoppen.”

1200 bedrijven volgden
Giuseppi begon dus buiten zijn eigen dorp in het zuiden van Sardinië de eerste deelnemers te werven. En 1200 bedrijven volgden. Ook  de bedrijfjes in zijn thuisdorp zijn inmiddels lid.  Kleine bedrijfjes, maar ook grotere, bijvoorbeeld Tiscali (het enige op de beurs geregistreerde bedrijf uit Sardinië).

Werkloosheid jongeren verminderen
Veel mensen willen kopiëren wat Sardex doet, en dat ziet Giuseppi graag. ”Iedere dag zoeken mensen contact met ons met de vraag hoe ze een Barter-netwerk kunnen opzetten. De regionale overheid van Sardinië nam ook contact met ons op om advies te vragen hoe ze het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) kan stimuleren. En zo kwamen we bij Digipay4Growth terecht. De regionale overheid wil geld via het netwerk uitgeven om werkloosheid van jongeren te verminderen.”